Buď vidět! A pro jistotu se rozhlížej…

Bezpečně v každou denní i noční dobu! Když se pohybujeme na silnici, jednoznačně platí, že musíme být dobře vidět. Ve dne díky barevnému oblečení, za šera a za tmy s pomocí bezpečnostních prvků. Ozdobit se za zhoršené viditelnost i nejrůznějšími reflexními prvky je teď dokonce povinné!

_doprava-bezpecnost-pasky
_doprava-bezpecnost

Kouzelný reflexní proužek

Už spoustu let se na školních taškách, ruksacích i na botách a oděvech objevují nášivky, které odrážejí světlo a upozorňují tak řidiče, že se blíží k chodci. Cyklisté dříve mívali odrazky vpletené do drátů svých kol nebo na pedálech, dnes jsou lépe vidět také díky bundám z fluorescenčních materiálů. Stačí jen reflexní pásek na rukávu, kolem kotníku nebo přes lýtko, který se při chůzi nebo šlapání na kole rychle míhá a řidiče tak lépe upozorní, že se někdo pohybuje u silnice nebo na přechodu. Řidič zbystří pozornost, zpomalí, zastaví nebo vás bezpečně předjede. Jak jistě víš, při snížené viditelnost i jsou těmi nejzranitelnějšími účastníky provozu právě chodci. Reflexní prvky mohou snížit riziko smrtelné nehody až desetkrát!

Smutná bilance

Ročně na našich silnicích zemře přes 700 lidí. Nejohroženější jsou chodci: Každý sedmý člověk, který u nás zemře při dopravní nehodě, je chodec (bohužel často i na přechodu, kde chodec nemá absolutní přednost, jak se mnozí domnívají). Od roku 2000 zemřelo v období od října do prosince, kdy se šeří už po čtvrté hodině odpoledne, celkem 1166 chodců, nejčastěji při návratu z práce a ze školy. V roce 2014 bylo při nehodách usmrceno celkem 112 chodců, 65 z nich za tmy. Na noční nehody tak připadá více než 58 procent smrtelných nehod chodců. Mimo obce je to dokonce 79 procent.

Nechoď v tmavých barvách!

Je mnoho řidičů, kteří se do konce svého života musejí vyrovnávat s tím, že srazili chodce nebo cyklistu. Přestože většina z nich patří do skupiny slušných řidičů, nemohli často nehodě zabránit, protože chodce nebo cyklistu vůbec neviděli. Nebo je zahlédli až na poslední chvíli. Hodně totiž záleží i na barvě našeho oblečení. V tmavém, třeba modrém oblečení, nás zaznamená řidič na vzdálenost pouhých 18 metrů. Chodce ve žlutém oděvu na vzdálenosti 37 metrů, postavu v bílém vidí zhruba na 55 metrů!

Nehoda není náhoda

Spoléhat se jen na reflexní prvky nebo barevné oblečení ale samozřejmě nestačí. Platí, že sami musíme být pozorní, předvídat nebezpečné situace, pořádně se rozhlížet kolem sebe a respektovat pravidla silničního provozu. Přecházej pokud možno po přechodu a jedině na zelenou, nikdy nevstupuj do vozovky v zatáčce nebo na nepřehledném místě. Využívej chodníky a tam, kde nejsou, choď po levé krajnici vozovky (chodci chodí za sebou, maximálně dva vedle sebe). A když se blíží auto, radši o kousek ustup do strany a počkej, až přejede. Jistota je jistota.

Trocha matematiky

Uvažujme, že řidič jede rychlostí 75 km/h. V případě potřeby náhlého manévru dokáže vždy zareagovat přibližně za 1 až 1,5 vteřiny podle okolností. Za tu dobu ujede až 31 metrů. Další čas trvá, než zahájí vyhýbací manévr, a tak v součtu ujede klidně i 150 metrů. Nakonec potřebuje celý manévr dokončit. Tedy celkem auto ujelo asi 200 metrů. Čím dříve řidič auta chodce uvidí, tím dříve a bezpečněji se chodci vyhne. Proto jsou reflexní prvky nezbytné.

Reflexní, nebo fluorescenční?

Fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí. Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová. Výhodnější je proto použití reflexních materiálů, které odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně tak zvyšují viditelnost za tmy a za šera. Reflexní materiál je v noci vidět na třikrát větší vzdálenost než bílé oblečení a z desetkrát větší dálky než modré oblečení. Vůbec nejlepší je oba materiály na oblečení kombinovat, abyste byli dobře vidět za světla i za tmy.

Povinnosti cyklistů

Především musejí mít jízdní kolo vybavené podle předpisů: za snížené viditelnosti světlometem svítícím bílým světlem vpředu a stálým nebo blikajícím červeným světlem vzadu. Do výbavy patří také odrazky příslušných barev: vpředu bílá odrazka, vzadu červená a na pedálech a v paprscích kol oranžová. Pro zvýšení bezpečnosti je vhodné vše doplnit minimálně reflexními proužky na botách a oděvu, na přilbě, případně i na vlastním kole. Varovné blikající koncové světlo lze spatřit až do vzdálenosti tisíc metrů, proto by nikomu nemělo chybět. Připevnit se dá i na tašku nebo ruksak.

POZOR!

Od 20. února 2016 platí v Česku novela zákona o pozemních komunikacích, podle které musí chodci povinně nosit reflexní prvky za snížené viditelnosti, pokud se pohybují mimo obec po krajnici nebo na okraji vozovky v místě, které není osvětleno. Jinak hrozí pokuta až 2 500 korun.

 

VIDÍME SE?

Pod tímto názvem pořádá BESIP (bezpečnost silničního provozu) kampaň, která prostřednictvím videospotů malým i velkým chodcům a cyklistům připomene, že jsou ohroženým silničním druhem. Určitě se vyplatí na chvilku přerušit hraní her a využít počítač k vyhledání informací o tom, jak zvýšit na silnici vlastní bezpečnost, a seznámit s tím třeba i malého brášku nebo sestřičku. Mrkni třeba na YouTube.