Čistota půl zdraví

Mytí sice nepatří mezi nejpopulárnější chvíle celého dne, ale právě základní hygienické návyky nás odlišují od pravěkých prapředků. A díky nim se také můžeme ochránit před nemocemi.

_cistota-pul-zdravi

1. Myj si ruce

Správné mytí rukou má trvat minimálně 20 sekund a používá se k němu teplá voda a mýdlo. Prostor mezi prsty je také tvůj a ruce si umývej až k zápěstí. Prstýnky a hodinky fungují jako „domečky“ pro velké množství bakterií, měly by tedy při mytí z rukou zmizet. Důležité je mýt si ruce vždy po příchodu domů, po použití toalety a před jídlem.
Tip: Během mytí rukou si v duchu přeříkej abecedu, to přibližně odpovídá správné době.

2. Čisti si zuby

Důkladně, zepředu i zezadu.
Tip: Čištění zubů by mělo trvat minimálně 2–3 minuty. To je přibližně doba, jakou trvá kratší písnička.

3. Telefon na stůl nepatří

Když si před jídlem umyješ ruce a pak saháš na různé špinavé věci, přeskakují miliony bakterií rovnou na tvoje ruce, pak na jídlo a nakonec až do pusy.
Tip: U jídla nech mobil v kapse a časopis v poličce.

4. Uklízej si

Není nutné mít trička ve skříni srovnaná podle barvy, ale věci je dobré dávat na své místo. Pak je snáz najdeš a ušetříš čas. Ze stejného důvodu je lepší průběžný úklid věcí než velké „debordelizace“, když už stůl mizí pod horou věcí.
Tip: Najdi si na uklízení něco pozitivního. Vyzdob si krabičky na věci samolepkami nebo mysli na pochvalu od maminky. Pomáhá to.

5. Nos čisté oblečení

A pokud je špinavé, vyměň ho. Oděv je tvojí vizitkou. Kdo se více potí, potřebuje častěji čisté tričko a ne větší dávku sprejů.
Tip: Pokud jsi z těch, kteří ráno šetří každou minutku, vyplatí se připravit si oblečení už během večera.

6. Mysli na ostatní

Pokud jsi nemocný, chovej se tak, abys ostatní nenakazil. Při kašli a kýchání si vždy dávej před ústa ruku s kapesníkem.Tip: Zamysli se nad tím, kolik bakterií máš na ruce, do které kýchneš. Pokud ji podáš někomu dalšímu, dostává pořádnou dávku vaší rýmy.

7. Všímej si a neboj se

Pokud se na tvém těle objeví nějaká vyrážka, nenadálé svědění nebo jiné změny, řekni o nich rodičům. Většinou jde o drobné otlaky a opruzeniny. Dají se snadno léčit, pokud jsou odhaleny včas.
Tip: Divnou vyrážku zkus nejdřív umýt. Někdy barví kalhoty a jindy je to třeba kousek večeře.

Nic nepřeháněj.

Ani hygienu.

Naše tělo si s mikroorganismy umí poradit, a pokud se budeme pohybovat ve sterilním prostředí, náš imunitní systém začne lenivět. Dopřejme mu tedy každý den trochu tréninku.