Desatero u vody

Všichni se v létě rádi chodíme koupat. Je to osvěžující, zábavné, ale i zdravé. Jenže u vody na nás číhá i spousta nebezpečí. Víš, jak se chovat, abys neohrozil sebe nebo ostatní?

1. Na loďku nepatří děti bez řádně oblečených a upevněných záchranných vest.

Kdykoli můžeš spadnout do vody. V řece pak bývá poměrně silný proud, ve kterém má i dobrý plavec dost práce s tím, aby se udržel nad hladinou.

2. Nebuď ve vodě hrubý a bezohledný.

Plavání od břehu ke břehu nebaví každého. Ve vodě se chceme hlavně vyřádit. Ale ne každý bude jásat nadšením, pokud se jej pokusíš stáhnout pod vodu, i když je to míněno jen v legraci. Stejně tak neházej do vody odpadky – kdokoli další se o ně může zranit, a navíc je to neekologické.

3. Neplav a neskákej do vody v neznámých místech.

Nevíš, co na tebe pod vodou číhá. Spousta úrazů u vody nesouvisí s tonutím, ale jde spíš o rozříznuté nohy o ostré kameny nebo střepy. I takový drobný úraz ti na pár dnů znemožní koupání. Pokud už chceš v nebezpečném místě skákat, vyber si „skok do neznámé vody“, tedy styl skoku, při kterém se tělo co nejméně zanoří pod hladinu a hlava zůstává nad vodou. V žádném případě neskákej po hlavě v místě, kde nevíš, co je pod hladinou.

4. Plav ve vyznačeném prostoru, máš záruku záchrany života.

Plavčík může hlídat jen určitý prostor. Pohybuj se tedy v místech, která jsou vyznačena, aby ti plavčík případně mohl pomoci. Nepřeceňuj svoje síly a schopnosti.

5. Neplav do blízkosti lodí a plavební dráhy.

Posádka plavidla tě nemusí vidět. Navíc velké lodi trvá manévr na vodě dlouho. Pokud se ocitneš v blízkosti takového plavidla, snaž se dostat co nejrychleji pryč, na zádi lodě bývá lodní šroub, který je velmi silný a nebezpečný.

6. Nechoď se koupat sám, nepodceňuj nebezpečí vody.

U vody, podobně jako na horách, platí: nejlépe jít ve třech. Pokud se jednomu něco stane, druhý mu může pomoci na místě a třetí přivolat pomoc. Když se jde koupat větší skupina, musí vedoucí nebo učitel vědět, kolik lidí má na starosti, a neustále kontrolovat jejich počet. Někdy je možné, že vedoucí rozdělí svoje svěřence do dvojic, takže se s kamarádem hlídáte navzájem.

7. Neplav, jsi-li rozpálený nebo unavený.

Prudké ochlazení těla může vést až k srdeční zástavě. Plavání je velmi vyčerpávající činnost. Pokud jsi tedy absolvoval sportovní výkon, zůstaň raději na mělčině nebo blízko břehu. Během plavání se může dostavit únava nebo křeč.

8. Neplav hned po jídle, nech si alespoň hodinu odstup.

Jídlo nám sice energii dodává, ale současně ji i spotřebovává. Na trávení potřebuješ hodně energie, která ti pak může chybět.

9. Neplav daleko od břehu. Máš-li tuto potřebu, zajisti si doprovod lodičky.

Mysli na to, že budeš potřebovat síly k návratu, který bývá obtížnější než cesta tam.

10. Důvěřuj členům vodní záchranné služby, uposlechni jejich pokynů a nepřekážej jim v práci.

Mají na starosti nejen tebe, ale i ostatní plavce. Snaží se, aby tvůj pobyt u vody byl bezpečný.