Když sezení bolí

V dnešním světě skoro všechno řídí počítače. Používají se ve škole, v práci, doma. A skoro vždycky u počítače najdeme člověka, který ho ovládá. Vsedě. Umíš sedět správně?

kdyz-sezeni-boli

U počítače trávíme spoustu času, někdy až sedm hodin denně. Člověk ale není stvořen k tomu, aby dlouhé hodiny seděl a koukal do obrazovky. S narůstajícím časem stráveným za monitorem stoupá i riziko a počet zdravotních problémů, které si tím můžeme způsobit. Protože ale počítač k naší existenci už celkem neodmyslitelně patří a potřebujeme ho pro svou práci i vzdělávání, měli bychom se snažit alespoň předcházet špatným návykům. Proto vznikla věda, která se zabývá vztahem člověka a techniky. Nazývá se ergonomie.

ZÁKONITOSTI PRÁCE

Výraz ergonomie vznikl spojením dvou slov původně z řečtiny, ergon = práce a nomos = zákon. Ergonomie se tedy zabývá tím, jaké jsou nejvhodnější rozměry a tvary nástrojů, nábytku a dalších věcí, se kterými člověk pracuje. Cílem je, aby jejich používání bylo co nejbezpečnější a nezpůsobovalo lidem žádné dlouhodobé zdravotní potíže. Jak jsme řekli, u počítače se nejčastěji sedí. Leckdy takhle nasedíme půl dne a ani nám to nepřijde. Proto je potřeba se pořádně zamyslet nad tím, jak si uspořádat svůj stůl s počítačem a jak u něj správně sedět.

SPRÁVNÝ POSEZ U POČÍTAČE

  1. Horní okraj obrazovky je ve výši očí, aby krk a hlava byly ve správné pozici a předešlo se bolestem.
  2. Paže a předloktí jsou v pravém úhlu.
  3. Monitor je asi 40–70 cm od očí.
  4. Židle umožňuje vzpřímené držení těla. Tomu pomůžeme, když se posadíme co nejvíc dozadu.
  5. Při práci na klávesnici a s myší držíme předloktí volně nad deskou stolu a zápěstí je s ním co nejvíce v rovině.
  6. Dolní končetiny v koleně svírají pravý úhel (90 stupňů).
  7. Při sedu je výška desky totožná s výškou loktů.
  8. Chodidla se dotýkají celou plochou podlahy. Pokud nedosáhneme na zem, můžeme použít stoličku. Nohy by také měly mít dostatečný prostor, aby šly natáhnout.

Dej si pauzu

I když se snažíme a dodržujeme všechna výše uvedená pravidla, z dlouhého sezení se začnou svaly a klouby po čase unavovat, krev neproudí, jak by měla, a je potřeba se protáhnout. Dopřej tělu alespoň krátkou rozcvičku, nejlépe každé dvě hodiny. Existují dokonce aplikace, které se dají nastavit tak, aby nás upozornily, že si máme dát přestávku. Při práci nejvíc trpí záda, ruce a oči. Podívej se na pár tipů, jak si záda protáhnout. Pohyb zároveň pomůže rozproudit krev v těle a dodá nám energii. Důležité také je dostatečně pít, aby svaly mohly dobře fungovat. Drobné rozcvičky jsou fajn, ale samozřejmě si nemůžeš myslet, že by nahradily sport nebo běhání venku s kamarády.

ROZCVIČKA U POČÍTAČE

1. vsedě

  • Sedni si pohodlně na židli, ruce mírně rozpaž a otáčej dlaněmi dopředu a dozadu.
  • Spoj ruce nad hlavou, propleť prsty, dlaně směřují ke stropu, protáhni paže vzhůru.
  • Jednu paži zvedni nad hlavu a ukláněj se střídavě na obě strany.
  • Propleť prsty před tělem a otáčej tělem i rukama střídavě na obě strany.

2. vestoje:

  • Postav se a chyťte se opěradla židle. Střídavě si stoupej na plná chodidla a na špičky.
  • Drž se opěradla židle a předkláněj se tak, abys měl trup ve vodorovné poloze.
  • Opři dlaně o bedra, plynule a lehce se zakloň.

3. ruce: 

Běžný uživatel počítače najezdí s myší asi půl kilometru denně. Pro naše ruce je to celkem namáhavá disciplína, a proto je potřeba s rozcvičkou myslet i na ně – protřepat ruce, zatínat v pěst a roztahovat prsty do vějíře.

4. oči:

Protáhnout si oči doslova nemůžeme, ale můžeme jim pomoct si trochu odpočinout. Dlouhodobé pozorování jednoho bodu, v našem případě obrazovky, a zaostření na určitou vzdálenost může způsobit postupné zhoršování zraku. Proto je dobré se při přestávce podívat do dálky – třeba z okna, nebo chvíli koukat do zelené rostliny, což je pro oči uklidňující. Pokud cítíme, že nás oči bolí, přiložíme na ně lehce a bez tlačení dlaně a počítáme do 30.