Nastartuj tělo ještě před startem

Každý profi sportovec ti potvrdí, že bez důkladného protažení se na startovní čáru chodit nemá. I když ti strečink možná přijde jako nudné a zbytečné zdržování, ve skutečnosti je nesmírně důležitý. A nejen proto, že ti pomůže, aby ses do cíle dostal jako první.

_nastartuj-telo

Štěstí přeje připraveným

Svaly nemají oči ani uši, a tak stěží poznají, že je čeká zápřah. Protažení je ideální způsob, jak tělu oznámit, že se má připravit na větší zátěž než obvykle. Za to se ti pohybový aparát vděčně odmění, nebude tolik bolet, usnadní pohyb a stane se pružnějším. Rozcvičené tělo se také o poznání méně hrbí a lépe dýchá. To všechno dohromady umí podstatně zvýšit výkonnost.

Nejde však jenom o lepší výsledky, ve hře jsou i bezpečí a zdraví. Dostatečná příprava se bude hodit třeba v létě u bazénu: než hupsneš do chladivé vody, měl bys dát rozpálenému tělu alespoň šanci se na teplotní změnu připravit, jinak by tě mohlo potrestat. Dokonce i mladý organismus totiž může zareagovat šokem. A ne každý plavčík má vždycky oči na stopkách.

Fyzičku stranou, správný sportovec musí mít v dobré formě nejen tělo, ale i ducha. Když se zkusíš před cvičením alespoň chvíli soustředit, i po duševní stránce se ti notně uleví, budeš pohotovější, soustředěnější a v daleko lepší celkové kondici.

Práce kvapná, málo platná

Dej si na čas, spěchat budeš později! Ideální je začít pozvolným zahřátím, krátkým během, pár dřepy nebo několika pohyby paží. Měl by ses přitom cítit uvolněně, protože napjaté svaly se protáhnout nedají.

Jednotlivé cviky by pak neměly být ukvapené, ale spíš pomalé a plynulé. Jakmile cítíš, že něco v těle pne, neboj se ještě o chlup zvolnit. Rozcvička není žádný závod, není tedy nutné se přemáhat. Cvič svým tempem, i když třeba soupeř kmitá rychleji. Pokud něco bolí, nesnaž se to překonávat. Mírný tah ve svalu bohatě stačí. Jeden cvik může trvat i půl minuty a klidně si ho zopakuj.

Jsi rozcvičený? Paráda! V takovém případě je tělo připravené urazit kilometry, vyšvihnout se na maximum a překonávat překážky. A vůbec nevadí, když se zrovna k pohybu nechystáš a cvičil jsi jenom tak. Tělo se ti beztak odvděčí pohyblivějšími klouby, pružnějšími svaly a dobrým pocitem.

Pořádně se rozhýbej

Jinak se budeš připravovat na plavání, jinak na běh a jinak na basketbal. Na závodním kurtu je potřeba to mít na paměti, ale ve volném čase si vystačíš s pár základními cviky. S těmi následujícími si letošní sportovní léto užiješ v pohodě a v bezpečí.

  1. Zahřej se
    Je fuk, jestli budeš chodit dokolečka, skákat přes švihadlo nebo jen tak rozpustile tančit. Je potřeba dostat se trochu do varu.
  2. Zapoj klouby
    Krouživými pohyby postupně uvolni ramena, lokty, zápěstí, trup, kyčle, kolena a kotníky. Kdo chce, může přidat i krk a šíji – tady ale buď opatrný, aby sis neublížil.
  3. Protáhni se
    Tuto část si klidně můžeš nechat až po samotném cvičení, pomůže ti uvolnit namáhané svalstvo. Neuškodí ale, když tělu dopřeješ strečink i v přípravné části. Mírné protažení svaly pěkně aktivuje a prokrví.
  4. Přidej švih
    Horní a dolní končetiny potřebují prokrvit. Pěkně s nimi chvíli švihej, ať se krev dostane do každého zákoutí. Do cvičení můžeš zapojit také trup, kruž s ním kolem dokola, ohni se k chodidlům, zakloň se. A pěkně do rytmu!
  5. Vyčisti si hlavu
    Koncentraci při sportu potřebují všichni, nejenom jogíni. Soustřeď se na své tělo, zkus stát na jedné noze a najdi balanc jak tělesný, tak duševní. Óóóm.
  6. Připrav se na start
    Už to skoro máš za sebou, teď stačí jenom znovu zpevnit tělo uvolněné rozcvičkou. Pomůže ti třeba několik krátkých podřepů nebo kolébání zpevněného těla v lehu na zádech.