Nechte mozek, ať si odpočine

Spánek je pro mozek zásadní a velmi důležitý. Strávíme v něm přibližně třetinu našeho života! Během spánku se v mozku ukládají vzpomínky a třídí informace, které jsme přes den nasbírali.

mozek_odpocinek

REM a NREM

Spánek není po celou dobu stejný, ale dělí se do několika fází. Nejvýraznější jsou dvě REM (rapid-eye-movement) a NREM (non-REM). REM fáze je hodně hluboký spánek, člověka je v tuto chvíli těžké probudit. Mozek má velkou spotřebu kyslíku, v této fázi se zdá většina snů. Při NREM spánku se zpomalí životní funkce a tělo doopravdy odpočívá.

Jste skřivan, nebo sova?

Jako skřivani se označují lidé, kterým nedělá problém brzy ráno vstávat. Nejaktivnější jsou dopoledne a také se v tuto dobu nejlépe soustředí. Oproti tomu sovy vydrží večer dlouho vzhůru a nejvýkonnější jsou odpoledne a navečer. Toto není mýtus, existence dvou typů lidí byla vědecky prokázána.

Víte, jak funguje levá a jak pravá hemisféra? Zjistěte to ZDE

Jak na kvalitní spánek?

Pokud spíme málo nebo nekvalitně, naše tělo tím trpí. Co uvidíme u nevyspalého člověka připomíná příznaky stárnutí: zpomalení, problém se soustředit, celková protivnost, zhoršený výkon, srdeční obtíže, dokonce až obezita či cukrovka.

Pro kvalitní spánek je dobré mít pravidelný režim a chodit spát každý den přibližně ve stejnou dobu. Přes den je důležité mít nějakou fyzickou aktivitu, „vyběhat se“. Poslední hodinu před spaním se ale nevěnujeme náročným činnostem, ať už fyzicky, či duševně. Pomáhá pravidelný „rituál“ před spaním, třeba koupel nebo pár stránek v knížce. Dobrému usnutí brání také jídlo těsně před spaním, stejně jako sledování televize nebo počítače, přílišné světlo v místě, kde usínáme, nevhodná teplota a mnohé další vlivy.

Jak dlouhý spánek je správně?

Potřeba spánku je u každého člověka různá. Nejčastěji se uvádějí tyto doby spánku pro různé věkové kategorie:

  • Mladší školní věk (6–12 let ) = 9 až 11 hodin
  • Starší školní věk (12–18 let) = 8 až 10 hodin
  • Dospělost (18–64 let) = 7 až 9 hodin
  • Senioři (nad 65 let) = 7 až 8 hodin

Když nemůžu usnout…

Pokud se vám nedaří usnout přibližně do půl hodiny, je dobré z postele vstát a projít se po místnosti. Častou příčinou špatného usínání bývají různé problémy, stres a životní situace, na které nemůžete zapomenout. Je dobré se zkusit na situaci podívat nezávisle a rozmyslet si, jestli je to opravdu tak vážné a naléhavé. Dalším trikem pro usnutí je koktejl z mléka, medu a banánu. A pokud to umíte, může pomoci i některá meditační nebo relaxační technika.

Víte, z jakých částí se mozek skládá? Zjistěte to ZDE

5 tipů, jak každý den trénovat mozek a zlepšovat jeho výkon

1. Potrapte mozkové závity chytrými hlavolamy, hádankami a logickými kvízy. A jestli už žádné nemáte, vyluštěte alespoň sudoku.

2. Střídejte pravou a levou ruku. Zkuste třeba druhou rukou než obvykle sníst polévku, učesat se, zapnout knoflíky nebo napsat vzkaz mamce. Procvičíte mozek i jemnou motoriku, a navíc se trochu pobavíte.

3. Počítejte věci kolem sebe, třeba cestou do školy. Kolik projelo kolem červených aut? Kolik ptáků sedí na větvi? Jaký je součet číslic na autobusu, kolik schodů vede do tvé třídy a za kolik minut zvoní?

4. Popusťte uzdu fantazii, sněte, vymýšlejte a rozvíjejte v duchu různé příběhy, rozmotávejte zápletky, představujte si třeba věci kolem sebe v jiných barvách…

5. Zpívejte nahlas. Tak potěšíte mozek hned dvakrát – texty písniček potrénujete paměť a hlasitým zpěvem se pěkně rozdýcháte a mozku tak pošlete pořádnou zásobu kyslíku.

Co mozek nemá rád?

  • Špatné stravovací návyky, hlavně výkyvy a extrémy jako vynechání snídaně nebo přejídání.
  • Nedostatek spánku a celkově relaxace a odpočinku, protože se nestačí dostatečně zregenerovat.
  • Pasivitu a nečinnost. Mozek potřebuje průběžně trénovat, jinak zakrní.
  • Kouření. S tím vůbec nezačínejte, ani ho nezkoušejte. Jedovaté látky by vám doslova sežraly mozkovou hmotu.
  • Alkohol, ale i další škodlivé látky a potraviny jako bílý cukr, nezdravé tuky nebo průmyslově zpracované suroviny.

Spánek je důležitý a lenost se neodpouští. Tak to bylo, je a bude. Proto se tyhle dvě veličiny objevují v mnoha českých příslovích. Dokázali byste je doplnit?

1. Ráno moudřejší …

2. Mladí ležáci, staří …

3. Jak si kdo ustele, tak si …¨

4. Komu se nelení, tomu se …

5. Kdo spí, …

6. Ranní ptáče dál …

7. Líná huba, holé …

1. večera

2. žebráci

3. lehne, 4. zelení

5. nevyhraje

6. doskáče

7. neštěstí