Šampion se po večeři čokoládou necpe

Křupavé hranolky, šťavnatý hamburger a k tomu sladká limonáda s bublinkami. Kdo by si na takovém menu nepochutnal! Jenže pokud zrovna nepatříš k zápasníkům sumo, s podobnou skladbou na talíři se jenom těžko udržíš fit. Nestačí, že pravidelně cvičíš. Aby člověk dobře vypadal a byl zdravý, musí si chtě nechtě hlídat, co posílá do žaludku. Šikovný sportovec pak obzvlášť.

Slavný plavec Michael Phelps denně spořádá skoro pětinásobek porce, kterou zkonzumuje obyčejný statný mužský v jeho věku. Z běžného smrtelníka by s takovou asi brzy vyrostl pěkný cvalík, jenže to pro Phelpse neplatí. Za den vydá spoustu energie, musí ji proto také zase získat zpátky, aby udržel rovnováhu. Najít správný balanc mezi příjmem a výdejem sil je jedna ze zásad, která platí nejen pro přeborníky ze stadionů. Kdo se častěji potí námahou, musí také víc jíst. Rozhodně ale není možné, aby se ládoval hlava nehlava vším, co mu přijde pod ruku.

Zdravý oběd se musí umět poskládat

Správná skladba jídelníčku je hotová věda, kterou se zabývají nutriční poradci po celém světě. Každý člověk totiž vyžaduje na talíři něco jiného s ohledem na to, jak je starý, kolik váží, čím se přes den zabývá, jak často sportuje nebo třeba jestli není na něco alergický.

Ne každý ale máme peníze, náladu a čas nechávat si sestavovat jídelníček na tělo. A komu by se navíc chtělo něco takového denně striktně dodržovat? To však neznamená, že jsme odsouzeni k neřízenému tloustnutí. Stačí se držet pár základních zásad, se kterými udržíme zdravý přísun živin, které si mladé tělo nepostradatelně žádá.

Snídej sám a večeři dej nepříteli

Snídaně je grunt. A není to jen povídačka našich babiček. Dokonce i vrcholoví sportovci vědí, že si bez velké porce po ránu ani neškrtnou. Takový základ dne je dobré odstartovat něčím vydatným, co nás na celý den posílí. Neznamená to však slaninu a bůček. Cereální müsli s jogurtem a čerstvým ovocem, vejce, celozrnné pečivo s čajem nebo kakaem ti určitě neuškodí, naopak tě pěkně posilní na všechna dobrodružství, která tě přes den čekají.

Správný sportovec také rozhodně nevynechá svačinu. Dopolední porce sladkého ovoce tě udrží ve formě a připraví žaludek na to, aby se tolik nepřecpal na obědě. Oběd by pak měl být hutný, ale zdravý a bohatý na bílkoviny a vitaminy. Například libové maso, hrstka luštěnin a zeleninový salát pěkně zasytí a dodá sílu. K odpolední svačině už to s ovocem (hlavně kvůli sacharidům) nepřeháněj, raději si dej zeleninu. Večeře je ve znamení menších porcí, dobře ti udělá například trocha těstovin a ryby.

Jaký sport, takový talíř

Sportovní aktivity se v zásadě dělí na dvě skupiny, které mají svá vlastní stravovací pravidla. Takzvané aerobní sporty (jako běh, plavání, aerobic nebo cyklistika) například vyžadují více tuků a bílkovin než sporty anaerobní (cvičení v posilovně, zumba, míčové hry nebo sprint). U těch je zase zapotřebí větší příjem sacharidů. Obecně také platí, že by sportovci měli jíst víc bílkovin než nesportovci. Pokud tedy častěji vyrážíš na startovní čáru, měl by sis dopřávat větší porce libového masa, mléka, sýrů, luštěnin, ořechů a semínek. V těch je totiž bílkovin požehnaně.

Radši kousnout do mrkve

Ne nadarmo se říká, že jsme to, co jíme. Správná skladba jídelníčku totiž dokáže malé zázraky nejen s fyzičkou. Můžeme tak například ovlivnit i to, jakou budeme mít náladu, jestli se nám budou lámat vlasy, nehty, nebo dokonce i kosti. S dostatečným pitím (samozřejmě nikoli přeslazených nápojů a limonád) se zase vyhladí pokožka a člověk vypadá mladší a zdravější. Prostě a jasně, jídlo dělá člověka. Doslova. Až tedy příště budeš mít chuť na něco křupavého, raději se zakousni do mrkve než do chipsů. I když malé zahřešení zdravému sportovci jednou za čas neuškodí.

Můžu být sportovec vegetarián?

Na světě je čím dál více lidí, kteří maso na talíři nemusí, řada vegetariánů je i mezi dětmi. Takoví strávníci by si jenom měli dávat větší pozor na to, aby měli dostatečný přísun živin, které jsou jinak přirozeně obsažené v živočišných produktech. Dodávají se většinou v náhražkových tobolkách, které vypadají jako léky. Pokud tedy také nepatříš k milovníkům steaků, raději se o doplňkové stravě poraď s rodiči nebo lékařem. Zvlášť, pokud se aktivně věnuješ nějakému sportu.