Letecká a Městská hromadná doprava

_letecka-doprava

Letecká doprava

Oproti jiným způsobům dopravy je historie letectví poměrně krátká. Na jejích počátcích stojí pokusy bratří Montgolfierů z konce 18. století s horkovzdušnými balóny, které byly později nahrazeny vodíkovými vzducholoděmi. Kvůli nebezpečí výbuchu byly ale už od počátku 20. století nahrazovány letadly. S přepravou cestujících se začalo až před druhou světovou válkou a velký rozvoj pokračoval po válce, kdy se do civilu vrátili zkušení vojenští piloti. Prvním opravdu moderním letounem pro přepravu cestujících byl od roku 1950 Boeing 707.

Městská hromadná doprava

S tím, jak se doprava rozmáhala a zlevňovala, začala se kromě nákladní dopravy zavádět i doprava osobní a hromadná, která byla zásadní pro rozvoj velkých měst. S narůstajícím počtem obyvatel bylo nutné oddělovat továrny od obytných částí města, a tím pádem dopravovat dělníky do práce a z práce. První formou veřejné dopravy byly drožky a fiakry, později i velké kočáry tažené koňmi. Podzemní dráha se poprvé začala stavět v roce 1863 v Londýně. Nevhodné parní lokomotivy byly záhy nahrazeny elektrickými a v roce 1900 bylo otevřeno metro zároveň v Londýně a v Paříži.

Ani u nás jsme s hromadnou dopravou neotáleli. V Brně byl provoz koněspřežné dráhy zahájen už 17. srpna 1869. Po Vídni a Budapešti byla brněnská městská dráha třetí v tehdejší rakousko-uherské monarchii. Od roku 1884 po kolejích začaly jezdit parní soupravy a od roku 1900 elektrické šaliny. V Praze byla první veřejnou linkou koněspřežka vedoucí od Národního divadla do Karlína, která začala jezdit v roce 1875. V roce 1891 byl zahájen provoz Křižíkovy elektrické dráhy na Letné a o pět let později už jezdil Křižík na trase Praha–Libeň–Vysočany pod hlavičkou Elektrických podniků královského hlavního města Prahy. Až v roce 1925 se k tramvajím přidaly autobusy, v roce 1936 trolejbusy a v roce 1974 metro.

Doprava je zodpovědná za zhruba čtvrtinu celkové světové spotřeby energie. Který dopravní prostředek je nejefektivnější?

Kupodivu je to jízdní kolo. Bicykly s pevným převodem přenáší na kola až 99 % veškeré energie vložené do pedálů, kola s přehazovačkou jsou jen asi o 10 % méně účinná. Cyklista díky tomu vynakládá pouze energii srovnatelnou s pomalou chůzí a je schopen urazit obrovské vzdálenosti při relativně nízké „spotřebě“, tedy s minimálním příjmem „paliva“ – jídla.

_kolo