Pijte vodu. Na zdraví!

Stačí ztratit jedno procento vody a hned se dostaví pocit žízně. A jak dobře víme, voda přichází a odchází, a tak je důležité ji tělu průběžně dopřávat. Bez vody člověk vydrží jen krátce, většinou dva až tři dny, v ideálních podmínkách týden, pak zemře.

pijte_vodu

Kolik pít?

Množství vody, kterou potřebujete, závisí na vaší hmotnosti. Tu vydělte 15 a výsledek vynásobte 0,5 (zhruba půl litru na každých 15 kg hmotnosti). Tak zjistíte, kolik litrů byste měli každý den vypít.

Pokud vážíte 45 kg, výpočet vypadá takto:

45 : 15 = 3 → 3 x 0,5 = 1,5 litru

Pochopitelně zvýšenou spotřebu máme v určitých situacích a prostředí. Více vody potřebujete, když je horko, když hodně sportujete nebo pracujete a nebo když jste nemocní, hlavně při horečce.

Ani málo, ani moc

Pokud nepijeme, nebo pijeme málo, může dojít k dehydrataci. Ta se projeví ze začátku pocity žízně, motáním hlavy a malátností. Později můžeme pozorovat oschlé rty a suchou kůži. Moč člověka s dehydratací bývá zbarvena do tmavě žluté až hnědé. V takovém případě je potřeba co nejdřív doplnit tekutiny. A když to nejde, je nutné vyhledat lékaře, protože dehydratace může pacienta ohrožovat na zdraví i na životě. Nejnebezpečnější je pro malé děti.

Nic se ale nemá přehánět. Nadměrné pití vody se nazývá aquaholismus a může být pro naše tělo také nebezpečné, protože se při něm vyplavují důležité minerály. Tělo se celkově „naředí“ a nemůže normálně fungovat.

Jak pít správně

Nejlepší je rozdělit si celý pitný režim během dne a zásobovat tělo vodou průběžně. Ráno je určitě vhodné vypít o něco víc, doplnit tím ztráty za celou noc. Také je lepší nečekat až na moment, kdy dostanete žízeň. Ta už totiž ukazuje, že vaše tělo má tekutin nedostatek a dává vám to znát.

Večer před spaním je zase lepší pití omezit, abychom se v noci nebudili kvůli močení. Ledviny by tekutinu nezvládly přes noc zpracovávat a zbytečně by se přetěžovaly.

Ideální je vytvořit si návyk a před každým jídlem vypít sklenici vody, ovocného čaje nebo slabé šťávy z domácího sirupu. Zkuste se vyhnout kupovaným limonádám a dávejte si je třeba jen na narozeninových oslavách a při výjimečných situacích.

Ať je zima, nebo léto, pít bychom měli stejně. Rozdíl je jen v tom, že v létě se potíme a tělo si tak nějak říká o napití samo. V zimě je ale dodržování pitného režimu stejně důležité, protože tělo se bez nápojů nedokáže pořádně zahřát.

Co pít?

Nejvhodnějším nápojem pro naše tělo je čistá voda. Nudaaa, řeknete si, ale voda opravdu našemu tělu prospívá nejvíc. Můžeme ji vylepšit několika kapkami citrónové šťávy, pár lístky máty nebo trochou ovocného džusu. Trendem, který se objevuje v poslední době, je voda, ve které necháte vylouhovat ovoce. Vhodné jsou pořádně umyté citróny, limetky, maliny, jahody, ale prakticky cokoli dalšího, co máte právě k dispozici. Zajímavé jsou i kombinace s bylinkami. Ovoce a bylinky hodíme do sklenice s vodou a nebo s vodou a ledem. Poté necháme alespoň dvě hodiny odstát v lednici. Do vody přejde část chutě malin a přitom neobsahuje žádný cukr. Kdo má rád bublinky, použije místo obyčejné vody vodu perlivou.

K pití jsou také vhodné čaje, raději ne příliš silné a neslazené. Vhodnější jsou ovocné a zelené. Bylinkové čaje se hodí spíš při nemoci. Pokud vám chutnají i tak, je lepší bylinky střídat.

Mléko je spíš tekutá strava, do pitného režimu ho tedy nezapočítáváme, i když je pochopitelně pro naše tělo prospěšné. Stejně tak získáváme tekutiny z dalších potravin – z polévek, omáček, ovoce atd.

Aby vás pití bavilo

Jestli domů nosíte ze školy lahev s pitím plnou, je to špatně. Pití ve škole je důležité i proto, že s dostatkem tekutin v krvi se může hlava lépe soustředit na učení i písemky. Nejlepší bude, když si z pití vytvoříte návyk. Tomu pomůže lahev, která se vám líbí, nápoj s kousky ovoce, které máte rádi, nebo pouhé postavení lahve s pitím na lavici (když to učitel nedovolí při hodině, je fajn to dělat aspoň o přestávkách).

pijte_vodu_lahev